Wednesday, November 17, 2010

JALAN BERTINGKAT

Dalam memenuhi kehendak pengguna jalanraya di bandar besar seperti Kuala Lumpur, jalanraya bukan saja dibina di atas permukaan tanah tetapi telah mencapai teknologi baru yang lebih canggih. Teknologi membina jalan bertingkat. Kos membina jalan bertingkat lebih mahal berbanding dengan jalan biasa. Pembinaan strukturnya yang kuat bagi menampung bebanan dan juga gegaran sekiranya berlaku gempa dan sebagainya.

Pembinaan jalan bertingkat seperti ini adalah untuk menyuraikan pergerakan trafik serta memudahkan pengguna pergi ke sesuatu tempat dan dapat mengelak dari kesekan jalan ketika waktu puncak.

Bagi membina jalanraya seperti ini banyak bukit ditarah dan dikorek supaya dapat menjimatkan jarak perjalanan. Bayangkan betapa susahnya untuk membina jalan bertingkat seperti ini. Sekarang terdapat jalan yang melebihi tiga tingkat.

4 comments:

  1. apa perbezaan di antara jalan bertingkat dan mangkuk tingkat???????

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. kedua-duanya sama kerana bertingkat-tingkat tetapi fungsinya berbeza. Penting dalam kehidupan manusia. Kos membina jalan bertingkat lebih mahal dari harga satu set mangkuk tingkat.

    ReplyDelete
  4. banyak jalan yang boleh menuju ke satu tempat?

    ReplyDelete